1M3A9189 copy COMPRESSED.jpg

Vier musici vormen het kloppend hart van dit collectief dat haar succes vindt in drie verschijningsvormen: als kwartet, kamerensemble en compleet barokorkest.

 

New Collegium is in 2006 (als Collegium Musicum Den Haag) opgericht door enkele topstudenten uit de opleiding Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. De musici delen hun ervaring in historisch onderbouwde uitvoeringen ook bij andere internationaal opererende en vermaarde barokensembles.

 

Vliegende start

De impact van het collectief werd al in het oprichtingsjaar duidelijk toen het gerenommeerde Festival Oude Muziek Utrecht hen als voltallig orkest in het fringe-programma uitnodigde. De Oostenrijkse radio ORF produceerde een jaar later de eerste cd: ‘L’Europe Réunie’. De pers prees New Collegium om haar ‘onbeschroomd en schrander spel’.

 

In de jaren 2009–2016 leerde Den Haag de flexibiliteit van het collectief kennen in sociaal-culturele Stadstournees; New Collegium bracht muziek naar immobiele liefhebbers én nieuw publiek.

Het Muziekcentrum Nederland vroeg New Collegium mede als Nederlandse vertegenwoordiging voor de showcase Oude Muziek, tijdens het Festival Oude Muziek Utrecht 2010.

 

Internationale erkenning

Met C.P.E. Bach als centrale componist liet de tweede opname van New Collegium in 2015 zien dat de grenzen van de barok niet bepalend zijn voor haar toewijding. Op de cd ‘Empfindsam’ worden ‘de diepste sentimenten van C.P.E. Bachs ziel voor iedereen voelbaar gemaakt en Ribeiro c.s. beheersen elke nuance tot in de puntjes’, schreef de Early Music Review.

Op Koningsdag 2015 trad New Collegium in volle sterkte op voor Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Het collectief keerde wederom terug op het Festival Oude Muziek, ditmaal in het hoofdprogramma van 2015.

 

Op het prestigieuze Internationaal Van Wassenaer Concours werd New Collegium prijswinnaar 2016, en gaf ze als ‘ensemble-in-residence’ concerten en masterclasses op het 27e Internationaal Oude Muziek Festival in Brazilië.
Op uitnodiging van Ton Koopman concerteerde New Collegium in 2014 en 2017 in zijn ‘Itinéraire Baroque’ in Frankrijk. ‘Het mooiste muzikale plezier van het festival’ concludeerde de pers in 2017, en benadrukte ‘hun gevoel voor retorische vrijheid’.
In 2018 werd het collectief uitgenodigd in het vermaarde Bachfest Leipzig.

New Collegium treedt verder met regelmaat op in de concertzalen van Europa, zoals bij het Bachfestival Dordrecht, Reincken Festival Deventer, Festival Classique Den Haag, Musica Antica da Camera (Nederland), MAfestival Brugge (Belgium), Brunnenthaler Konzertsommer, Italia Mia Vienna, Internationale Barocktage Stift Melk (Oostenrijk), Dalheimer Sommer (Duitsland) en Opus Amadeus Festival (Turkije).

 

Muzikale flexibiliteit

Met New Collegiums derde CD ‘Chameleon’ uit 2019 laten de musici de verrassende, zeer uiteenlopende karakteristieken van Telemanns muziek zien. Het is een blauwdruk van het collectief zelf: het plezier klinkt door in elke vorm die ze aanneemt!

De vier musici die het hart van het collectief vormen, zijn als de vier klassieke elementen – aarde, lucht, vuur en water.

Klavecinist en dirigent Claudio Ribeiro (São Paulo, 1976) is een regelmatig terugkerende gast op de belangrijkste Europese podia en festivals. Hij werkt mee met opnames bij labels als RAMÉE/Outhere Music, Ricercar, Ambronay Éditions, ORF, Brilliant Classics en Passacaille. Op radio en tv is Claudio onder andere te gast bij France Musique, ORF, NPO en Radio 4.

Naast medeoprichter en artistiek leider van New Collegium is Claudio lid van verschillende barokensembles zoals La Cicala en Radio Antiqua, en vormt hij een duo met blokfluitiste Inês d’Avena. Hij treedt als klavecinist op met ensembles zoals B’Rock Orchestra, Música Temprana en Vox Luminis, en als gastdirigent bij o.a. het Reykjavik Kamerorkest.

Claudio is daarnaast werkzaam als docent bij verschillende internationale festivals, en als klavecimbeldocent en correpetitor aan de School van Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Meer informatie op Claudio’s
website

Klavecimbel & artistiek leider

CLAUDIO RIBEIRO

Blokfluitiste Inês d’Avena (Rio de Janeiro, 1983) is tevens werkzaam ook als docente en onderzoeker, met een specialisatie in Napolitaanse barokmuziek. Zij is de artistiek leider van ensemble La Cicala en mede-oprichter van New Collegium en AvenaRibeiro.
Inês treedt regelmatig op als soliste, kamer- en orkestmusicus; in Europa, Azië en haar geboorteland Brazilië. Daarbij werkt ze samen met ensembles zoals het Amsterdam Baroque Orchestra onder leiding van Ton Koopman.

Inês is in juli 2015 gepromoveerd tot doctor aan de Universiteit Leiden, nadat ze haar bachelor (inclusief lesbevoegdheid) en master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag behaalde. Inês in daar sinds 2012 docent en Research Supervisor aan het mastersprogramma, en ad interim onderwijscoördinator aan de afdeling Oude Muziek.

 

Meer informatie op Inês’ website

Blokfluit

INÊS D'AVENA

Sara DeCorso groeide op in Fairbanks, Alaska in een muzikaal gezin; haar beide ouders waren klarinettist. Ze studeerde aan het Oberlin Conservatorium Ohio bij Marilyn McDonald en vervolgde haar studie aan de Stony Brook University in New York bij Mitchell Stern. Gedurende haar studietijd raakte zij in de ban van de barokviool en de klank van darmsnaren.

Na samenwerkingen met oudemuziekspecialisten als Arthur Haas, Phoebe Carrai en Manfred Kraemer richtte Sara zich nog meer op de historische uitvoeringspraktijk. Een beurs van het Frank Huntington Beebe Fund maakte het mogelijk haar barokspecialisatie in 2002 voort te zetten bij Enrico Gatti aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Sindsdien kent Sara een actieve internationale carrière als kamermusicus en muzikaal leider. Als orkestmusicus speelt zij in ensembles zoals Musica ad Rhenum, Van Swieten Society, B’Rock Orchestra, Anima Eterna Brugge, Festspielorchester Göttingen, het Orkest van de Achttiende Eeuw, Les Musiciens du Louvre en New Collegium.
Ze treedt op in de bekende concertzalen en festivals van Europa, Noord- en Zuid-Amerika, en Azië. Sara geeft workshops in de Verenigde Staten en Brazilië. Ze bespeelt een viool gebouwd door Louis Soquet uit Parijs, 1787.

 

Meer informatie op Sara’s website

Viool

SARA DECORSO

Rebecca Rosen (1978, Los Angeles) begon op haar negende met haar studie cello. In 2000, na het behalen van haar bachelor in muziektheorie aan de Universiteit van Californië te Los Angeles, begon zij met een specialisatie in barokcello bij professor Elisabeth LeGuin. Naast haar opleiding volgde zij masterclasses bij onder andere Phoebe Carrai en Christophe Coin. In 2002 kreeg Rebecca de J. William Fulbright-beurs toegewezen om haar studie voort te zetten aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij studeerde in 2007 af bij Jaap ter Linden.

Rebecca is eerste celliste van B’Rock Orchestra, New Collegium, Les Passions de l'Âme en Symphonie Atlantique en maakt deel uit van de ensembles La Cicala en Ensemble Bonne Corde. Rebecca speelt ook met gerenommeerde orkesten als Capriccio Stravagante, Les Ambassadeurs, La Dolcezza, Pygmalion, Les Musiciens du Louvre, en La Scintilla (met Cecilia Bartoli).

Rebecca speelt een cello gebouwd in 1745 door Joann Andreas Kämbl. Door haar interesse in de historische ontwikkeling van haar instrument leerde zij ook de ‘basse de violon’ te bespelen, en daarmee het repertoire uit de 16e en 17e eeuw.

Meer informatie op Rebecca’s website

Cello

REBECCA ROSEN

Johann Sebastian Bach (1685-1750): Christmas Oratorio BWV 28 (1734)

Live-opname concert opname